Providence Capital

Topics Beursbezoek wordt interactieve reis

november 2022

Hoe betrekken we jongere generaties bij kunst en cultuur? Die vraag stellen culturele instellingen en particulieren zich. Ze vinden het belangrijk om ook nieuwe generaties te laten genieten van het diverse aanbod. In 2021 is het PAN Educatie Fonds opgericht, dat gestart is met het ontwikkelen van een app die jonge bezoekers over de beurs rondleidt en op een interactieve manier allerlei informatie verschaft. De app werd vorige week gelanceerd. Dus over de beurs lopen en naar je mobiel staren is vanaf nu geen teken van desinteresse, maar een must voor de jonge kunstkijker. Providence Capital is een van de begunstigers die deze app mogelijk maakt. Deze editie van Topics zoomt in op deze virtuele assistent die jongeren wil betrekken bij kunst en cultuur.

Kunst en cultuur zijn naast een doel op zich, middelen om mensen, jong of oud, te verrijken. Wie naar de website kijkt van diverse instellingen ziet dat daar de basis ligt van het belang dat mensen hechten aan kunst en cultuur. Daarbij moeten mensen hun eigen weg vinden.

Kijkers geen kopers
Eerder dit jaar vertelde PAN directeur Mark Grol in Topics over hoe belangrijk jongeren als doelgroep zijn. Hij verhaalde enthousiast over de verschillende projecten gericht op jongeren die vanuit de Amsterdamse kunstbeurs ondernomen worden. ‘De interesse in kunst onder jongeren is enorm. Dat zie je ook bij veel musea, culturele instellingen en de Vereniging Rembrandt die jongerenclubs en -cirkels hebben en ook op de PAN proberen we die jongeren te betrekken. Zij zijn ontzettend op de inhoud en willen alles weten. Natuurlijk zijn ze nog geen grote kopers. De gemiddelde leeftijd van ‘grote’ kopers is 50 plus. Die jongere generatie heeft vaak heel andere prioriteiten maar af en toe steken ze wel hun teen in het water door wat (kleins) te kopen. Bij de PAN vertellen we verhalen over kunst. Wij nodigen jongeren uit voor de donderdagborrel. Wij willen dat als die jongere generatie er aan toe is, ze ons ook kennen.’

Nu lanceert het PAN Educatie Fonds een app die een nog jonger publiek aanspreekt. Men vindt het belangrijk te werken aan de interactie tussen kunst en publiek. Daarbij realiseert de PAN zich dat de nieuwe bezoeker onervaren is. De ervaren verzamelaar weet wat hij wil en vindt zijn weg. Maar voor een “nieuwkomer” is vaak een eerste beursbezoek eerder een doolhof van mogelijkheden in vergelijking met een museumbezoek. De app neemt bezoekers bij de hand en geeft uitleg bij verschillende werken. Zo ontstaat een interactieve reis waardoor ook een nieuwkomer zich thuisvoelt op een beurs. Zeker voor jongeren is dat ‘vertrouwd voelen’ volgens de ontwikkelaars van de app belangrijk. Anders haken ze af.

Het Rijksmuseum in Amsterdam werkt al enige tijd met SnapGuide. Die applicatie gebruikt het museum om jongeren rond te leiden, terwijl het commentaar op de verschillende zalen en werken wordt gegeven door bekende Youtubers als NikkieTutorials en Ronnie Flex.

MBO en groep 8
Dit Stichting PAN Educatie Fonds is opgericht in 2021 met als doel het bevorderen van projecten en activiteiten, die de kennis van kunst en cultuur van de volgende generatie ontwikkelen, bevorderen en verdiepen. Het fonds wil nieuwe generaties in contact brengen en vertrouwd maken met kunst en cultuur. Om dat te bereiken initieert de stichting meerjarige projecten. Op dit moment ontwikkelt het samen met MBO-scholen een meerjarig educatief programma. Ter voorbereiding hierop waren verschillende studenten van MBO-opleidingen uitgenodigd tijdens de PAN en de app werd enthousiast gebruikt. Ter voorbereiding hierop waren verschillende studenten van MBO-opleidingen uitgenodigd tijdens de PAN en de app werd enthousiast gebruikt.

Naast MBO-scholen richt het PAN Educatie Fonds zich op leerlingen uit groep 8 van de basisschool. De leerlingen van de verschillende scholen hebben de app intensief gebruikt. De organisatie is enthousiast over de reacties. Door het gebruik van het mobieltje onderstonden er gesprekken tussen de leerlingen over wat ze zagen en wat ze daarvan vonden. De activiteiten worden verder uitgerold in 2023. Het is de bedoeling dat deze manier van jongeren rondleiden ook wordt ingezet bij andere beurzen en in musea. Daarover bericht het fonds in de komende maanden. De pilot was in ieder geval veelbelovend!

Wie de app wil bekijken kan dat doen via deze QR-code: